DLP مخفف پردازش نور دیجیتالی است و و از انواع روش‌های پرینت سه بعدی پلیمریزاسیون نور یووی (photo polymerization) یا مخزنی (vat) محسوب می‌شود. فن آوری های چاپ سه بعدی نوری، از یک رزین مایع استفاده می کند که قادر است تحت منبع نور پخت شود.


   : فناوریهای پلیمریزاسیون

در دنیای پلیمریزاسیون vat، دو فناوری اصلی وجود دارد: SLA و .DLP 

به طور طبیعی، هر دو از رزین و یک منبع نور برای تولید قطعات استفاده می کنند؛ تفاوت اصلی در نوع منبع نوری است که برای پخت رزین استفاده می شود.


فناوری SLA:

برای درک درست DLP، ابتدا باید فناوری قبلی آن یعنی SLA توصیف شود. پرینترهای سه بعدی SLA یا استریولیتوگرافی، یک صفحه ساخت دارند که بصورت آسانسوری می‌تواند به بالا یا پایین حرکت کند. اجزای مهم دیگر آن عبارتند از مخزن رزین، منبع نور، ورق شفاف عبوردهنده نور و گالوانومتر. در این پرینترها، با پایین آوردن صفحه ساخت داخل مخزن پر از رزین به نحوی که فقط یک لایه رزین بین کف مخزن و صفحه ساخت قرار بگیرد، کار خود را شروع می کنند. سپس گالوانومترها کار خود را شروع می‌کند.

گالوانومترها اجزای آینه مانند هستند که برای هدایت پرتوی لیزر چاپگر SLA به پایین مخزن استفاده می‌شوند. با کمک کدهای G، گالوانومترها پرتوی لیزر را در مسیری که نمایانگر یک لایه از قطعه در حال چاپ است، هدایت می کنند. تابش لیزر رزین را پخت و جامد می‌کند. وقتی یک لایه کامل شد، صفحه ساخت به اندازه ضخامت یک لایه به سمت بالا حرکت می کند و روند کار تکرار می‌شود تا قطعه کامل شود.


فناوری DLP در مقایسه با SLA:

منبع نور در پرینتر سه بعدی DLP، صفحه نمایشگر پروژکتور نور دیجیتال (متشکل از صدها هزار یا حتی میلیون‌ها آینه‌ بسیار ریز) یا صفحه LED است. با استفاده از SLA، لیزر باید رزین در قسمت‌های مورد نظر را به روش “نقطه به نقطه” پخت کند ولی یک صفحه پروژکتور DLP به یکباره مقطع نوری یک لایه را می‌تاباند. بنابراین تمام نقاط یک لایه به طور همزمان قابل پخت هستند. به همین دلیل سرعت چاپ در مقایسه با SLA افزایش می‌یابد. البته در مورد پرینترهای LED زمان‌های تابش بسیار طولانی‌تر از ویدیوپروژکتور است.

از آنجا که چاپگر سه بعدی DLP از صفحه پروژکتور دیجیتال استفاده می‌کند، وضوح چاپ با وضوح پروژکتور مطابقت دارد. به عبارت دیگر، ارزان‌تر بودن پروژکتور به معنای کاهش وضوح تصویر است که در تضاد با SLA است، جایی که حتی دستگاه‌های ارزان‌تر نیز به دلیل عرض باریک پرتو دارای وضوح مناسب هستند.

هر دو چاپگر DLP و SLA از رزین استفاده می کنند، بنابراین هزینه چاپ مشابه است ولی بستگی زیادی به سازنده رزین یا حتی چاپگر دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *